8 uur lange tour in een busje - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Elisia Logman - WaarBenJij.nu 8 uur lange tour in een busje - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Elisia Logman - WaarBenJij.nu

8 uur lange tour in een busje

Door: Elisia Logman

Blijf op de hoogte en volg Elisia

07 Februari 2015 | Indonesië, Denpasar

Vanmorgen schrok ik wakker omdat mijn kamergenoot mijn naam aan het roepen om mij wakker te krijgen. Ik slaap alleen met oordoppen in, dus ik hoorde haar aldoor niet. Onze wekker ging op tijd, omdat wij opgehaald zouden worden door onze favouriete buschauffeur. Vandaag zouden wij namelijk een 8 uur durende tour maken langs allemaal mooie plekjes die Bali ons te bieden heeft. Wij hadden gister allemaal plekken uitgezocht, alleen had onze buschauffeur zijn eigen route ook al samengesteld. Wij zijn dan ook maar van zijn expertise uitgegaan en hebben gezegd dat hij de route mocht bepalen. Hier kregen wij vanaf het begin al geen spijt van, hij ging namelijk langs allemaal mooie kleine tempels & lokale scholen, waar wij de anak- anak (kinderen) naar school zagen gaan. Wat toch wel een leuk gezicht is, hier gaan zij namelijk allemaal met mooie uniformen naar school. Helaas kregen wij bij het zien van onze eerste stop toch wel spijt, het is namelijk zo dat de chauffeurs hier afspraken hebben met de mensen van de lokale markt. Wanneer de chauffeurs touristen naar die markt brengen en deze touristen daar ook daadwerkelijk iets kopen, dan krijgt krijgt de chauffeur ook een deel van die inkomsten. Het zal jullie dan ook niets verbazen als ik zeg dat onze eerste stop bij een van de meest bezochte markten was. Ik geloof dat ik geen echte vrouw ben, ik hou namelijk niet van shoppen. In dit geval werd ik dus ook niet heel vrolijk van het feit dat wij over die markt gingen slenteren. Ik vind dit zo zonde van de tijd, ik wilde gewoon mooie plaatsen bezoeken en dit ging weer van die kostbare tijd af. Gelukkig was iedereen dat met mij eens, maar toen wij de chauffeur wilde zoeken, was die foetsie. Dus gingen wij hem zoeken en tijdens het zoeken kwamen wij nog een mooie tempel tegen. Gelukkig hield de chauffeur ons wel in de gaten en zag hij dat wij naar hem op zoek waren en riep ons. Hij was namelijk anders geparkeerd als waar hij ons had afgezet, dus ja niet heel gek dat wij hem kwijt waren. Het parkeren daar is trouwens ook nog een hele happening. De chauffeur was namelijk helemaal ingebouwd en de volgende kwam het terrein alweer opgereden. Gelukkig hebben zij iemand die dat allemaal regelt, maar dit heeft uiteindelijk wel een kwartier gekost voordat wij weer op de weg waren. Hierna kwamen wij langs de rijstvelden, wat een prachtig gezicht is. Toch heel bijzonder dat alles hier zelf verbouwt wordt en op zo'n mooie manier. Helaas konden wij het alleen van bovenaf zien, maar dit was al adembenemend. Na de rijstvelden reden wij door naar een traditionele koffieplantage. Heel leuk om te zien hoe zij hier koffie maken. Zij hebben namelijk van die beesten die familie zijn van de buidelrat, genaamd Luwak, die de koffiebonen eten en daarna uitpoepen. Heel smakelijk, ik weet het. Daarna laten zij het een tijd drogen in de zon en pellen zij de bonen met de hand. Wat nog een aardige klus is, wij mochten het namelijk ook proberen. Hierna roosten zij de bonen in een wok op het vuur en daarna malen en zeven zij de koffie tot koffiepoeder die uiteindelijk wordt gebruikt voor de daadwerkelijke koffie. Wij mochten gratis alle soorten koffie en thee proberen, dus als Nederlanders sloegen wij dit natuurlijk niet af. De thee was echt ontzettend lekker en de koffie met smaken vond ik persoonlijk ook lekker. De oorspronkelijke door de familie van de buidelrat uitgepoepte koffiebonen koffie kon ik persoonlijk minder waarderen. Hierna zijn wij doorgereden naar de vulkaan, of beter gezegd uitzicht op de vulkaan. Het was alleen bewolkt wat aan de ene kant jammer was, omdat wij daardoor niet zo'n heel mooi zicht hadden op de vulkaan. Maar aan de andere kant was het wel even lekker omdat ik nog steeds deels verbrand was en deze rust van de zon wel even goed was voor mijn huid en in de bus en bij tempels enzovoort was het ook beter uit te houden hierdoor. Na de vulkaan zijn wij naar de spring water tempel gegaan. Dit is een tempel waar de mensen zichzelf reinigen met 'heilig' water. Dit had ik al een aantal keren voorbij zien komen op foto's en ik wilde dit heel graag ook een keer doen, dus ik ben heel stoer in mijn jurk en op blote voeten tussen al die grote vissen gaan staan en zo naar die heilige stralen gelopen. Wanneer wij deze tempel weer uit wilde moesten wij eerst langs allemaal kraampjes. Op deze kraampjes waren best veel leuke dingen alleen die mensen dringen zo aan en gaan aan je zitten waardoor ik eigenlijk zoiets had van zo snel mogelijk weer weg hier. Dus ik liep samen met een ander meisje gelijk door, maar die markt was nog lang..Terwijl ik anders best wel even de moeite had genomen om te kijken. Na deze water tempel zijn wij doorgereden naar de elephant tempel, waar wij een tempel hadden verwacht met olifanten beelden of iets met olifanten. Nou er stond inderdaad een grote olifant aan het begin, maar daar hield het verder ook mee op. Verder geen idee, waarom het de elephant tempel heette. Hierna zijn wij doorgereden naar de buddha to buddha fabriek. Wel leuk om te zien waar die armbandjes die veel mensen in NL dragen nou daadwerkelijk gemaakt worden. Ik heb verder alleen echt geen idee hoeveel die normaal kosten etc. Ik hoorde dan ook van een meisje uit onze groep dat je normaal voor zo'n simpele buddha to buddha armband zo 200 euro kosten. Toen ik dat hoorde wist ik ook weer waarom ik dat soort dingen dus niet draag of uberhaupt heb. Hierna zijn wij weer terug gereden naar het hotel waar wij uiteindelijk om ongeveer 4 uur 's middags weer aankwamen. Toch ruim 7 uur wezen touren. Ik vond het zeker de moeite waard en ben nog lang niet uitgekeken. De foto's zal ik ook weer even bijvoegen van vandaag! Zodat jullie met mij mee kunnen genieten van al het moois dat ik vandaag heb gezien. Gelukkig zijn er nog zoveel meer dingen te zien en die ik ook ga en wil gaan zien. In de bus hebben wij dan ook alweer een nieuwe bezichtiging voor morgen geplanned. Wij gaan morgen naar een plaatsje vlak bij Kuta gaan waar je een tempel midden in zee hebt staan. Als er eb is kan je daar heen lopen en dan kun je heel mooi de zonsondergang bekijken. Niet verkeerd dus al zeg ik het zelf, of het ook daadwerkelijk zo mooi was als zij zeggen horen jullie morgen!

Eenmaal in het hotel heb ik nog weer even met het thuisfront geskyped, waar af en toe wat moeilijkheden waren met wifi. Dit was trouwens wel heel grappig, want ik kon vaak aan mijn kamergenoot al horen wanneer hij vast ging lopen of helemaal weg viel. Wanneer hij dan ook uitvalt gaan wij samen naar buiten op de gang lopen totdat wij verbinding hebben en als ik dan op een punt sta waar ik verbinding heb douwt zij mij weg omdat zij die verbinding dan wilt. Zo'n moment waar je bij had moeten zijn om het grappig te vinden waarschijnlijk! Gelukkig is het uiteindelijk allemaal gelukt en heb ik mijn pappie en mammie weer even kunnen zien. Waarbij mijn pappie mij heeft verteld over een app waarbij je de Nederlandse taal kan vertalen in het Indonesisch & dan zegt die app het voor je hardop. Eindelijk een manier om met de mensen hier te communiceren, dit is namelijk niet altijd even makkelijk helaas en ik vind het wel heel leuk om te weten hoe die mensen denken en waarom bepaalde dingen gaan zoals ze gaan. Een klein probleempje alleen, mijn telefoon is nog te vol. Dus het eerste wat ik zo ga doen is mijn telefoon legen zodat ik die app kan downloaden en daarna lekker slapen, morgen weer een dag!

Salamat tidor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Denpasar

Elisia

Ik ben een 3e jaars hogere hotelschool student aan Stenden Leeuwarden. Nu heb ik de kans gekregen om mijn studie te vervolgen op een van de mooiste plekken in de wereld. Bali. Voor 10 weken mag ik gaan genieten van al het moois dat dit land mij te bieden heeft. Excited!

Actief sinds 23 Jan. 2015
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 11900

Voorgaande reizen:

30 Januari 2015 - 13 April 2015

Mijn Bali avontuur

Landen bezocht: